זוג אינדיאני – אמריקאי בביקור בישראל כשגרירים של שבטם

בסיור ברחבי ישראל כשגרירים של שבטם, התחבר זוג אינדיאני – אמריקאי לארץ, למאמינים המקומיים ול"עם יליד" אחר. צ'יף ג'וזף ריבר-וינד ודוברת השבט "מדינת ארוואק הצפונית", לארלין ריבר-וינד, מדקוטה הצפונית, שוחחו עם צוות קהילה ניוז בראשית חודש זה על חוויותיהם בארץ ועל תמיכתם במדינה היהודית.

לדבריה של לארלין, התיישבות יהודית בישראל "מדברת אל לבם של בני עם ילידי: זו ברכה עבורנו לראות עם ילידי שב לארצו".

זו לא פעם ראשונה שזקני האומות הראשונות מבקרים בישראל. ב-1999, הגיעה לארץ משלחת של חברי עמים ילידים מאמריקה כדי לעודד יחסים דיפלומטים עם ישראל. עכשיו, בני הזוג ריבר-וינד, בעידוד זקניהם, ממשיכים את המשימה, ויחד עם אחרים הם בונים בסיס לידידות המושתת על הדור הקודם.

בארץ, בני הזוג ריבד-וינד התנדבו, תמכו ופגשו ניצולי שואה. היות שבני הזוג הם מוזיקאים מקצועיים ומנגנים בכלי נגינה אינדיאניים, הם קיימו קונצרט יחד עם האומן המשיחי ג'ושוע אהרון וביצעו שיר שכתבו במשותף לזכר קורבנות הטרור.

בני הזוג ריבר-וינד ציינו שאינדיאנים אמריקאים רבים מזדהים עם המניע של הצד הפלסטיני ורואים בישראל כצד המדכא. "התקווה שלנו היא להעביר את המסר שישראל היא עם שבטי שהוחזר לארץ מולדתו, לארץ שהובטחה להם על ידי בורא עולם", אמרה לארלין. "בני עם ילידי זקוקים לסיפור הזה של שיבה למולדת".

האינדיאנים האמריקאים מהווים אחוז אחד מסך האוכלוסייה האמריקאית, ומתוכם אחוז אחד מאמינים. בני הזוג ריבר-וינד מאמינים שזוהי חובתם ללמד את עמם על הקווים המקבילים בין המצב שלהם וסוגיית ארץ מולדת ובין היהודים, שהם הילידים בארץ.

"למרות התעמולה (פרו-פלסטינית) אשר מכה את אמריקה, כעם מהאומות הראשונות, רבים מאיתנו רואים שיש תקווה במה שקורה כאן, משום שבורא עולם עומד בהבטחותיו", אמר ג'וזף.

"אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה. אי אפשר לשנות עובדה ארכיאולוגית", המשיך. "זאת עובדה בת יותר מ-3000 שנה".

המאבק על ליבם ודעותיהם של הצעירים בני השבטים שלהם קשה. החלטת קונגרס אמריקאית מאפשרת סחר חופשי בין חברות בטורקיה וילידים אמריקאים. סטודנטים יכולים אפילו להיות זכאים למלגות באוניברסיטאות בטורקיה, שבהן, ללא ספק, התעמולה נגד ישראל ממשיכה.

זרם משיחי של אמונה

אף על פי שהאינדיאנים האמריקאים אולי דוחים במידת מה את אמונתם של בני הזוג ואת תמיכתם בישראל וייתכן שאפילו הם רואים בזה כדבר שנוי במחלוקת, בני הזוג ריבר-וינד מציינים מאפיינים רבים משותפים שיש ליהודים ולאינדיאנים האמריקאים.

"לדוגמה, היו לנו ערי מקלט, לא אכלנו בשר חזיר, חגגנו שבעה חגים בשנה ואת התחדשות הירח, והיום השביעי שימש למנוחה", אמרה לארלין והתייחסה למנהגי השבט שלה, צ'רוקי.

באחד החגים של הצ'רוקי, הם אפילו בנו מבנים הדומים לסוכות (בדומה לחג הסוכות) ונשאו ארון ביציאה למלחמה.

דמיון נוסף מתבטא בשם של שבט המכונה "ציציתה", ומשמעו "אנשי הציצית". השם מזכיר את הציצית שלובשים היהודים שומרי המצוות. שבט אחר נקרא "שושוני", שסמלו הלאומי הוא פרח השושנה.

אחד השמות של אלוהים בצ'קורי הוא יוהויו'ה. כמו כן שבט אניקיטוו'ה-יה פירושו, אנשי החוק של יה.  אחד הסיפורים של השבט מהתקופה של לפני בוא המסיונרים, שעבר מדור לדור, סיפר על בניית קאנו גדול כדי למנוע מבול.

ג'וזף נולד וגדל בפורטו ריקו בלאס אינדירס (שפירושו "אדמות אינדיאניות"). האזור ההררי מאוכלס על ידי בני שבט טאינו ונחשב לבירת הילידים של האי. לג'וזף שורשים ספרדיים מאביו ומאימו, והוא זוכר את השירים היהודיים ששרה לו סבתו בלשון לדינו. חלק מהרכוש היקר שיש ברשותו מהירושה המשפחתית הוא ה-Cepher ("ספר") מהמאה השמונה עשרה. יש לו צילומים של קרובי משפחה חוגגים בר מצווה ומנהגים אחרים מהיהדות.

לארלין היא צאצאית של השבטים צ'רוקי ומוסקוגי ויש לה שורשים אירים סקוטיים וקלטיים. המנהגים השבטיים והאישיים שלה משקפים בדרכים רבות מנהגים יהודיים ומנהגים מהתנ"ך.

ג'וזף מונה סיבות אפשריות לקווי הדמיון. המנהגים האלה יכלו לעבור בדרכי מסחר עתיקות בין היבשות, או אולי העם הילידי הוא מצאצאי היהודים שהתפזרו מהמזרח התיכון.

לבני הזוג ריבר-וינד יש ארגון שירות בין-לאומי בשם FireKeepers וקהילה FireKeepers Fellowship  קרוב לשמורת האינדיאנים White Earth שבמינסוטה.

בני הזוג ריבר-וינד יתעדו את זמנם בישראל, כמו גם את המסעדות והאתרים שבהם הם ביקרו בארץ, בתכנית שתשודר ב-Now You See TV, באתר היוטיוב שלהם ובפייסבוק.

"אנחנו מנסים לאזן את התעמולה האנטי-ישראלית השלילית", אמר ג'וזף.

ולארלין הוסיפה ואמרה: "אנחנו רוצים מפגש רוחני עם ה'. אנחנו רוצים להבין ולהכיר את העם שחי בארץ ואת האתרים שבה".

 

שיתוף
N.J. Schiavi has lived in Israel for over 15 years and is a freelance writer for Kehila News Israel.